VERSLAG JEUGDTRAINING 30 MEI 2009 MACL LICHTENVOORDE
Vandaag gingen we naar Lichtenvoorde naar circuit De Schans voor een jeugdtrainingsdag. We kregen
lessen en trainingen van vele bekende mensen en crossers (o.a. Erik Eggens, Rinus van de Ven, Klaas
Hofstede, Hans Stolk, Han Kempers). Ik was hier heel lang geleden al voor aangemeld omdat er maar
een beperkt aantal deelnemers mee konden doen. Gelukkig was ik toen op tijd ingeschreven.
We moesten even laten weten dat we er waren, en moesten ons om 9:00 melden in de tent voor de
verdere instructies. Ik zat in de 7e groep, en moest beginnen bij Erik Eggens voor de
springtechniek.
Hij legde uit dat nader in de wedstrijd de springbulten kapot zouden werden gereden, en dat die dan
moeilijker werden. Hij legde uit dat crossen een simpel kunstje is, omdat het niet meer is dan een
rondje rijden is. Maar als er knikken in dat rondje komen je erg veel tijd verliest. Erik liet ons
de bult helemaal rechts pakken, omdat je dan het goede spoortje te pakken hebt en omdat je de bocht
naar links goed kunt aansnijden en het rondje gewoon een rondje blijft. Ik nam de bult een keer te
ver rechts, en belandde naast de baan wat ook niet de bedoeling was. Op het einde van de oefening
ging het perfect.
Bij Erik Eggens
Later gingen we door naar Klaas Hofstede, die het onderdeel bochtentechniek deed. We mochten even
een paar rondjes rijden om te kijken hoe het parcours er bij lag. Hierna moesten we bij elkaar
komen, en dan zou Klaas gaan uitleggen hoe we dat voortaan moesten gaan doen.
Klaas legde uit dat het helemaal niet hard hoefde te gaan, maar als je de juiste lijn maar pakte en
de bocht vanaf de bult al goed aan sneed.
We moesten de motoren weer starten en laten zien wat we er van bakten. We moesten 5 rondjes gaan
rijden. Na de 5 rondjes zouden we weer bij elkaar komen en zou Klaas gaan vertellen wie het wel goed
deed en wie niet en hoe we dat anders moesten gaan doen. Een paar keer ging het wel goed, maar de
meeste keren zat ik er helemaal naast. Toen we weer bij elkaar kwamen moest iemand voordoen hoe het
wel moest, en iemand hoe het niet moest. En raad eens, Wessel van Nuil moest voordoen hoe het niet
moest!
Ik kwam er veel te hard aan rijden, liet me in de wal klappen en toen gebeurde er niets meer. Klaas
legde me precies uit hoe het wel moest, en deed het ook een keer voor. We moesten nog 7 rondjes gaan
rijden, om te zorgen voor verbetering. In die 7 ronden ging het veel en veel beter. Klaas riep ons
weer bij elkaar om vervolgens naar de volgende groep te gaan. Voordat we naar de andere groep
gingen, zei Klaas nog wel: "als je dit gewoon goed doet, zoals je dat de laatste keer deed, kan dat
je wel 15 seconden op een rondje schelen, zonder te overdrijven".
Bij Klaas Hofstede
Na nog enkele tussentrainingen gingen we weer naar bochtentechniek, maar dan op een andere manier.
Dit keer moesten we leren hoe we de bocht af moeten draaien en hoe je er het meeste snelheid uit kan
halen. Dit was een heel klein rondje, waar erg krappe kleine bochten in zaten. Bij dit rondje kwam
dus extra techniek bij kijken. Dit onderdeel ging ook erg goed.
Hij legde het heel erg goed uit, maar hij had geen motor bij hem om het voor te doen. Hier hebben we
met z’n allen ook weer veel van opgestoken.
Na dit onderdeel konden we even tanken, eten, drinken enz. enz.
We moesten weer bij elkaar komen, om naar een ander onderdeel te gaan. Ook dit ging weer over het
aansnijden van een bocht, en om over knippen heen te gaan in een bocht. Hij ging niet met de hele
groep aan de kant staan, maar pikte ons eruit tijdens het rijden. Toen hij mij eruit pikte zei hij
dat ik de bocht wel goed aansneed, maar dat het nog iets harder kon, en dat ik meer de wal op moest
zoeken voor snelheid. Verder had hij geen opmerkingen en kon ik weer vlammen als een raket :D.
Na dat onderdeel gingen we iets raars doen, maar o zo bruikbaar in de crosssport. We moesten over
een tafelbult heen springen, en vervolgens zou hij ons zeggen welke lijn we moesten pakken, 1,2 of
3. De eerste keren kwam ik er zo hard aan (omdat ik de tafel sprong) en kon ik niet op tijd remmen
om de eerste lijn te pakken. Later in de oefening lukte het mij wel. Hier was je weinig uitleg
nodig, want je wist wel hoe het moest. Maar om dat ook nog te doen viel niet mee. Je moest direct
als je aan de grond was direct beginnen met remmen, en dan de motor zo goed mogelijk voor de bocht
zetten zodat het een rondje bleef. Dan moest je klaar zijn met remmen en de bocht doorkomen met de
juiste dosering gas.
We hebben ook nog mooie clinics gehad over de regels/vlaggen op en om de baan, hoe je de vering van
de motor af moet stellen en over voeding.
Dat je op moet passen met sportdrankjes omdat sommige drankjes juist vocht afdrijven, en dat je best
een witte boterham met jam of hagelslag voor een wedstrijd mag eten.
Het was een super mooie dag! We hebben er bijna teveel van geleerd. We kunnen dan ook niet wachten
om weer te rijden, om dan proberen om die techniek toe te passen.