JEUGDTRAININGSDAG LICHTENVOORDE



image


VERSLAG JEUGDTRAINING 30 MEI 2009 MACL LICHTENVOORDE


Vandaag gingen we naar Lichtenvoorde naar circuit De Schans voor een jeugdtrainingsdag. We kregen lessen en trainingen van vele bekende mensen en crossers (o.a. Erik Eggens, Rinus van de Ven, Klaas Hofstede, Hans Stolk, Han Kempers). Ik was hier heel lang geleden al voor aangemeld omdat er maar een beperkt aantal deelnemers mee konden doen. Gelukkig was ik toen op tijd ingeschreven.

We moesten even laten weten dat we er waren, en moesten ons om 9:00 melden in de tent voor de verdere instructies. Ik zat in de 7e groep, en moest beginnen bij Erik Eggens voor de springtechniek.

image


Hij legde uit dat nader in de wedstrijd de springbulten kapot zouden werden gereden, en dat die dan moeilijker werden. Hij legde uit dat crossen een simpel kunstje is, omdat het niet meer is dan een rondje rijden is. Maar als er knikken in dat rondje komen je erg veel tijd verliest. Erik liet ons de bult helemaal rechts pakken, omdat je dan het goede spoortje te pakken hebt en omdat je de bocht naar links goed kunt aansnijden en het rondje gewoon een rondje blijft. Ik nam de bult een keer te ver rechts, en belandde naast de baan wat ook niet de bedoeling was. Op het einde van de oefening ging het perfect.

Bij Erik Eggens


image


Later gingen we door naar Klaas Hofstede, die het onderdeel bochtentechniek deed. We mochten even een paar rondjes rijden om te kijken hoe het parcours er bij lag. Hierna moesten we bij elkaar komen, en dan zou Klaas gaan uitleggen hoe we dat voortaan moesten gaan doen.
Klaas legde uit dat het helemaal niet hard hoefde te gaan, maar als je de juiste lijn maar pakte en de bocht vanaf de bult al goed aan sneed.

We moesten de motoren weer starten en laten zien wat we er van bakten. We moesten 5 rondjes gaan rijden. Na de 5 rondjes zouden we weer bij elkaar komen en zou Klaas gaan vertellen wie het wel goed deed en wie niet en hoe we dat anders moesten gaan doen. Een paar keer ging het wel goed, maar de meeste keren zat ik er helemaal naast. Toen we weer bij elkaar kwamen moest iemand voordoen hoe het wel moest, en iemand hoe het niet moest. En raad eens, Wessel van Nuil moest voordoen hoe het niet moest!

Ik kwam er veel te hard aan rijden, liet me in de wal klappen en toen gebeurde er niets meer. Klaas legde me precies uit hoe het wel moest, en deed het ook een keer voor. We moesten nog 7 rondjes gaan rijden, om te zorgen voor verbetering. In die 7 ronden ging het veel en veel beter. Klaas riep ons weer bij elkaar om vervolgens naar de volgende groep te gaan. Voordat we naar de andere groep gingen, zei Klaas nog wel: "als je dit gewoon goed doet, zoals je dat de laatste keer deed, kan dat je wel 15 seconden op een rondje schelen, zonder te overdrijven".

Bij Klaas Hofstede


image


Na nog enkele tussentrainingen gingen we weer naar bochtentechniek, maar dan op een andere manier. Dit keer moesten we leren hoe we de bocht af moeten draaien en hoe je er het meeste snelheid uit kan halen. Dit was een heel klein rondje, waar erg krappe kleine bochten in zaten. Bij dit rondje kwam dus extra techniek bij kijken. Dit onderdeel ging ook erg goed.
Hij legde het heel erg goed uit, maar hij had geen motor bij hem om het voor te doen. Hier hebben we met z’n allen ook weer veel van opgestoken.

image


Na dit onderdeel konden we even tanken, eten, drinken enz. enz.

We moesten weer bij elkaar komen, om naar een ander onderdeel te gaan. Ook dit ging weer over het aansnijden van een bocht, en om over knippen heen te gaan in een bocht. Hij ging niet met de hele groep aan de kant staan, maar pikte ons eruit tijdens het rijden. Toen hij mij eruit pikte zei hij dat ik de bocht wel goed aansneed, maar dat het nog iets harder kon, en dat ik meer de wal op moest zoeken voor snelheid. Verder had hij geen opmerkingen en kon ik weer vlammen als een raket :D.

image


Na dat onderdeel gingen we iets raars doen, maar o zo bruikbaar in de crosssport. We moesten over een tafelbult heen springen, en vervolgens zou hij ons zeggen welke lijn we moesten pakken, 1,2 of 3. De eerste keren kwam ik er zo hard aan (omdat ik de tafel sprong) en kon ik niet op tijd remmen om de eerste lijn te pakken. Later in de oefening lukte het mij wel. Hier was je weinig uitleg nodig, want je wist wel hoe het moest. Maar om dat ook nog te doen viel niet mee. Je moest direct als je aan de grond was direct beginnen met remmen, en dan de motor zo goed mogelijk voor de bocht zetten zodat het een rondje bleef. Dan moest je klaar zijn met remmen en de bocht doorkomen met de juiste dosering gas.

We hebben ook nog mooie clinics gehad over de regels/vlaggen op en om de baan, hoe je de vering van de motor af moet stellen en over voeding.
Dat je op moet passen met sportdrankjes omdat sommige drankjes juist vocht afdrijven, en dat je best een witte boterham met jam of hagelslag voor een wedstrijd mag eten.

image


Het was een super mooie dag! We hebben er bijna teveel van geleerd. We kunnen dan ook niet wachten om weer te rijden, om dan proberen om die techniek toe te passen.

image


Crossgroeten van Wessel.



image


Zie ook www.macl.nl
of boeiende informatie over de Engelse en de Franse Schans:
DE ENGELSE SCHANS

ARDESCH SLOOPWERKEN EN ASBESTSANERING KLOOSTERHAAR

BCCP FUELSYSTEMS GRAMSBERGEN

NIJWA GROEP RIJSSEN VOLVO

OPHOF BV BERGENTHEIM MILIEU PUINRECYCLING

PETER WINTERS OSTEOPATHIE

AUTOBEDRIJF LUISMAN KLOOSTERHAAR APK EN CARWASH

OPA WIEBE FÛGELTSJEMAN IVN

ALWO BESTRATINGSBEDRIJF BERGENTHEIM

ALFRED GERRITS MOTORSPORT DEN HAM

DE HAERE FYSIOTHERAPIE BERGENTHEIM VROOMSHOOP HARDENBERG E.O.

DE PRINTER KOPIEER- EN PRINTSERVICE

UW LOGO HIER?

MOTUL LUBRICANTS

ARDESCH SLOOPWERKEN EN ASBESTSANERING KLOOSTERHAAR

BCCP FUELSYSTEMS GRAMSBERGEN

NIJWA GROEP RIJSSEN VOLVO

OPHOF BV BERGENTHEIM MILIEU PUINRECYCLING

PETER WINTERS OSTEOPATHIE

AUTOBEDRIJF LUISMAN KLOOSTERHAAR APK EN CARWASH

OPA WIEBE FÛGELTSJEMAN IVN

ALWO BESTRATINGSBEDRIJF BERGENTHEIM

ALFRED GERRITS MOTORSPORT DEN HAM

DE HAERE FYSIOTHERAPIE BERGENTHEIM VROOMSHOOP HARDENBERG E.O.

DE PRINTER KOPIEER- EN PRINTSERVICE

UW LOGO HIER?

MOTUL LUBRICANTS

ARDESCH SLOOPWERKEN EN ASBESTSANERING KLOOSTERHAAR

BCCP FUELSYSTEMS GRAMSBERGEN

NIJWA GROEP RIJSSEN VOLVO

OPHOF BV BERGENTHEIM MILIEU PUINRECYCLING

PETER WINTERS OSTEOPATHIE

AUTOBEDRIJF LUISMAN KLOOSTERHAAR APK EN CARWASH

OPA WIEBE FÛGELTSJEMAN IVN

ALWO BESTRATINGSBEDRIJF BERGENTHEIM

DE HAERE FYSIOTHERAPIE BERGENTHEIM VROOMSHOOP HARDENBERG E.O.

DE PRINTER KOPIEER- EN PRINTSERVICE

UW LOGO HIER?

MOTUL LUBRICANTS

LUISMAN APK EN CARWASH